مطالب خواندنی, مقالات

راهکارهای تشخیص فیروزه اصل از تقلبی

فیروزه سنگی قیمتی بسیار زیبا و باارزش است که دارای رنگ فیروزه ای با تن های رنگی متفاوتی همچون آبی روشن، آبی تیره، سبز روشن و سبز تیره می باشد. تشخیص سنگ فیروزه اصل کار چندان راحتی نیست و نیاز به تخصص کافی در زمینه سنگ شناسی دارد. اما در ادامه راهکارهای ساده ای را با هم بررسی می کنیم که تا حدودی به شما در تشخیص سنگ فیروزه اصل کمک خواهد کرد.

  • اولین و بهترین و معتبرترین روش به منظور تشخیص فیروزه اصل به هنگام خرید جواهرات فیروزه و یا محصولات تزئینی فیروزه کوب، این است که از فروشگاه های معتبر خرید کرده و هم چنین از فروشنده بخواهید تا شناسنامه سنگ را در اختیار شما قرار دهد. در شناسنامه سنگ، محل معدنی که فیروزه مورد نظر از آنجا استخراج شده، نوشته شده است.
  • جالب است بدانید که برخی از فیروزه های تقلبی موجود در بازار، اصلا سنگ نیستند و متشکل از پلاستیک های فشرده ای هستند که به آنها رنگ آبی زده شده است. برای تشخیص اصل بودن فیروزه یک روش این است که یک جسم نوک تیز مانند سوزن را بر روی آن بکشید. اگر به روی سنگ فیروزه شما خط و خش ایجاد شد، قطعا سنگ شما تقلبی است. چرا که فیروزه اصل نه تنها خراش بر نمی دارد بلکه حتی می توان به کمک آن به روی شیشه نیز خراش ایجاد کرد.
  • در روش بعدی شما می توانید فیروزه را برای مدتی در زیر تابش نور خورشید قرار دهید. اگر سنگ شما در اثر گرما دچار تغییر رنگ شد، نشان می دهد که فیروزه شما قطعا تقلبی است. فیروزه اصل در برابر نور آفتاب به هیچ عنوان تغییر رنگ نمی دهد.
  • توجه به این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که فیروزه های پلاستیکی و تقلبی در بازار ، نسبت سنگ فیروزه اصل و معدنی از قیمت بسیار پایین تری برخوردار هستند. بنابراین نباید توقع داشته باشید که بتوانید سنگ فیروزه اصل را با قیمت بسیار کم خریداری نمایید!
  • یک روش دیگر استفاده از گرمای ناشی از شعله آتش است. بدین صورت که سنگ فیروزه اصل را اگر در برابر حرارت آتش قرار دهیم، همانند چوب کبریت تغییر رنگ نمی دهد و نمی سوزد.
  • با توجه به روش های ذکر شده در بالا می توان تا حدودی فیروزه اصل را از فیروزه تقلبی تشخیص داد. بدین صورت شما خواهید فهمید که آیا سنگ فیروزه ای که خریداری کرده اید معدنی و اصل است و یا از جنس پلاستیک فشرده و پلیمر و کاملا تقلبی است!

برای مشاهده انواع مدل‌های جواهرات فیروزه  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 72 = 82