مطالب خواندنی

سنگ های قیمتی ایران

کشورمان ایران از نظر داشتن ذخایر نفتی و هم چنین دارا بودن معادن سنگ های قیمتی ، کشوری غنی و ثروتمند به شمار می رود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید که رتبه 49م صادرات دنیا متعلق به کشور ایران است. همان گونه که اکثریت می دانند ، فیروزه جزو مهم ترین سنگ هایی است که از معادن کشورمان استخراج شده و به سراسر دنیا صادر می شود. علاوه بر فیروزه سنگ های دیگری نیز هستند که در ایران یافت می شوند که در ادامه به معرفی آنها نیز خواهیم پرداخت.

سنگ فیروزه:

فیروزه جزو سنگ هایی است که در مناطق مختلف جهان یافت می شود. اما فیروزه ای که در ایران و از معادن شهر نیشابور استخراج می شود ، از تمامی فیروزه ها در جهان مرغوب تر و با ارزش تر است. سنگ فیروزه معمولا درای طیف رنگی بین آبی فیروزه ای تا سبز می باشد و هرچه رنگ آن آبی تر باشد، قیمت و ارزش آن نیز بالاتر می باشد. علاوه بر نیشابور، از معادن شهر دامغان و کرمان نیز فیروزه مرغوبی استخراج می شود.

سنگ های قیمتی ایران

سنگ لاجورد:

لاجورد یکی دیگر از سنگ های زیبا و قیمتی است که در ایران یافت می شود. لاجورد قدمت تاریخی زیادی در کشورمان دارد به گونه ای که در عهد باستان ، ایرانیان برای کاشی کاری ها و مجسمه سازی ها از سنگ لاجورد بهره می برده اند. به طور کلی می توان گفت که معادن لاجورد به تعداد بسیار محدودی در دنیا وجود دارند که مهم ترین این منابع در ایران، افغانستان، هندوکش، روسیه و پاکستان قرار گرفته است.

سنگ های قیمتی ایران

مروارید:

همان گونه که می دانید خلیج فارس یکی از مهم ترین منابع استخراج مروارید در جهان بوده و مروارید گوهری بسیار با ارزش در ایران محسوب می شود در اوایل قرن نوزدهم ، خلیج فارس یکی از قطب های استخراج مروارید طبیعی و بسیار با کیفیت در دنیا به حساب می آمد. مرواریدهای پرورشی که از دریای جنوب به دست می آیند، طیف های رنگی متفاوتی دارند که رنگ آنها به نوع صدفی که در آن رشد کرده اند و همچنین مکان صدف ها وابسته می باشد.

سنگ های قیمتی ایران

سنگ عقیق:

عقیق یک سنگ زیبا و نیمه قیمتی در رنگ ها و مدل های متنوع می باشد. ایران نیز به عنوان یکی از تامین کنندگان سنگ عقیق در جهان شناخته شده است. در کشور ما، معدن “بایگ” در استان خراسان رضوی، یکی از معادن مهم استخراج سنگ عقیق است. هم چنین از معدن “بمرود” در استان خراسان جنوبی نیز، عقیق شجری بسیار مرغوبی استخراج می شود.سنگ های قیمتی ایران

سنگ گارنت سبز:

سنگ گارنت سبز که جزو با ارزش ترین انواع گارنت به شمار می رود ، برای اولین بار در کشور روسیه یافت شد. جالب است بدانید که کشور ما نیز جزو تولید کنندگان این سنگ زیبا و قیمتی می باشد. معادن سنگ گارنت سبز در ایران در کشورهایی همچون کرمان ، کردستان ، تکاب ، شاهین دژ و زاهدان قرار دارد. می توان گفت بعد از فیروزه نیشابور، گارنت سبزی که از معادن کرمان استخراج می شود، جزو مرغوب ترین گارنت ها در دنیا محسوب می شود.

برای مشاهده انواع مدل‌های نگین اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =