مطالب خواندنی

تقسیم بندی فیروزه

تقسیم بندی سنگ فیروزه براساس سه ویژگی اصلی می باشد که این ویژگی ها عبارتند از :تقسیم بندی براساس رنگ، معدن و شکل ظاهری

اولین تقسیم بندی سنگ فیروزه براساس معدن می باشد:

بهتر است بدانیم سنگ فیروزه در بیشتر نقاط دنیا استخراج می شود، که از آن جمله فیروزه ایران، فیروزه تبت، فیروزه آمریکا، فیروزه مصر از مهم ترین معادن فیروزه در سراسر جهان می باشند. در بین این معادن اصلی ترین و گران قیمت ترین فیروزه را از شهر نیشابور استخراج می کنند، مهم ترین معادن فیروزه درایران در نیشابور، دامغان و کرمان قرار دارند اما فیروزه نیشابور با ارزش ترین فیروزه دنیا از نظر تجاری می باشد .فیروزه کرمان و دامغان نسبت به فیروزه نیشابور و فیروزه تبت یا آمریکا از کیفیت پایین تر و ارزش کمتری برخوردارند. متاسفانه روش غیراصولی استخراج فیروزه از معادن نیشابور ممکن است در آینده سبب شود تا استخراج این سنگ به میزان خیلی زیادی کاهش یابد.

دومین تقسیم بندی سنگ فیروزه براساس رنگ می باشد:

سنگ فیروزه طیف رنگی بسیار زیادی دارد. از آبی تیره و آبی کمرنگ تا سبز پررنگ و سبز کم رنگ. هر چه سنگ فیروزه آبی تیره تری داشته باشد، با ارزش تر می باشد، البته فیروزه های خوش رنگ حتی اگر سبز تیره و خوش رنگ هم باشند ارزش بالایی دارند .

سومین تقسیم بندی سنگ فیروزه براساس شکل ظاهری می باشد:

یکی از اصلی ترین تقسیم بندی های فیروزه تقسیم فیروزه به دو نوع عجمی و شجری می باشد. برخی از فیروزه ها دارای رگه هایی هستند، که به فیروزه شجری معروف هستند. برخی دیگر کاملا صاف و یکدست بدون رگه هستند که به این نوع فیروزه عجمی گفته می شود، و ارزش بسیار بالاتری نسبت به فیروزه شجری دارند. آنچه برای خریداران فیروزه بسیار پر اهمیت است رنگ فیروزه می باشد. در بین فیروزه های شجری فیروزه های دارای رگه های طلایی قیمت بالاتری دارند .

برای مشاهده محصولات فروشگاه  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 8 = 1