مطالب خواندنی

گران ترین و قدیمی ترین معدن فیروزه در جهان

جالب است بدانید که قدیمی ترین و گران ترین معدن فیروزه فعال در جهان، در نزدیکی شهر نیشابور و در فاصله 53 کیلومتری از آن قرار گرفته است که قدمت آن به 5 هزار سال پیش بر می گردد. همه ساله از این معدن چیزی در حدود ر حدود 19 تن فیروزه مرغوب استخراج می شود. به تازگی نیز یک معدن فیروزه دیگر در فاصله 7 کیلومتری از معدن قبلی یافت شده است که ذخیره فیروزه موجود در آن برابر با 9 هزار تن می باشد. از هر تن سنگ فیروزه به دست آمده از این معادن، حدود 8 تا 10 کیلوگرم فیروزه خالص و تزئینی حاصل می شود. نیشابور با دارا بودن دو معدن فیروزه فعال بیشتر از قبل توانسته است بازار سنگ فیروزه را تصاحب نماید. در کشور ایران در شهرهای دامغان و کرمان نیز معادن فیروزه موجود هستند اما فیروزه آنها به کیفیت فیروزه های نیشابور نمی رسد.

سنگ فیروزه تنها سنگ زنده در دنیا می باشد که بهترین و مرغوب ترین نوع آن متعلق به معادن شهر نیشابور است. فیروزه در مجاورت با مواد آرایشی، مواد شیمیایی، آب داغ و …، تغییر رنگ می دهد و در اصطلاح گفته می شود که فیروزه می میرد.. اما روش هایی نیز برای منظور زنده کردن مجدد سنگ فیروزه وجود دارد که در مقاله های قبلی به طور کامل به آن پرداخته شده است.

جالب است بدانید که سایر سنگ های فیروزه که در سایر نقاط ایران و جهان به دست می آیند، متناسب با قیمت و کیفیت فیروزه نیشابور سنجیده می شوند. به طور کلی فیروزه هایی که با دست از دل سنگ به بیرون آورده می شوند، ارزش و قیمت بالاتری خواهند داشت. به عنوان مثال یک تکه از سنگ فیروزه نیشابورکه دارای رنگ آبی تیره می باشد، در آمریکا با قیمتی در حدود 2 هزار دلار به فروش می رسد.

.

برای مشاهده انواع  جواهرات فیروزه اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

65 − = 62