مطالب خواندنی

تفاوت های فیروزه کرمان و فیروزه نیشابور

سنگ فیروزه یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین سنگ های زینتی می باشد. سنگ فیروزه نیشابور به عنوان مرغوب ترین سنگ فیروزه در دنیا شناخته شده است که دارای رنگ آبی فیروزه ای بسیار زیبایی می باشد. جالب است بدانید که فیروزه استخراج شده از معادن کرمان و فیروزه نیشابور با یکدیگر متفاوت می باشند. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت های میان فیروزه نیشابور و فیروزه کرمان خواهیم پرداخت.

  • زیبایی:

فیروزه های نیشابوری در مقایسه با فیروزه های کرمان زیباتر بوده و نقش و نگارهای متنوع تر و دلنوازتری دارند. مخصوصا فیروزه های شجری نیشابور که در قیاس با فیروزه های شجری کرمانی بسیار زیباتر و پرطرفدارتر هستند.

  • استحکام:

فیروزه کرمان درحالی که نسبت به فیروزه نیشابور ضخیم تر است اما دارای استحکام کمتری می باشد. بنابراین فیروزه های کرمان در برابر ضربه بسیار ضعیف تر و شکننده تر هستن و هنگام تراش یا استفاده، به راحتی ساییده شده و می شکنند. ولی فیروزه های نیشابوری دوام و استحکام بالاتری را دارا می باشند.

  • تنوع رنگی:

از آنجا که فیروزه های نیشابوری دارای طیف های رنگی بیشتری هستند، تنوع این نوع فیروزه از فیروزه های کرمانی بیشتر است. معمولا این تنوع در طیف رنگی فیروزه های نیشابور به محل تشکیل فیروزه ، عناصر تشکیل دهنده آن و نوع آب و هوای شهر نیشابور وابسته است.

  • جلا:

فیروزه های کرمانی در مقایسه با فیروزه نیشابور جلای کمتری دارند. فیروزه های نیشابوری معمولا به دلیل به دلیل نوع مواد تشکیل دهنده آنها و عناصری که دارا هستند، از زیبایی و جلای بهتری برخوردار می باشند.

  • قدمت و محبوبیت:

فیروزه نیشابور در مقایسه با فیروزه کرمان از قدمت تاریخی بیشتی برخوردار بوده و به همین دلیل قیمت بالاتری نیز دارد. فیروزه های نیشابوری شهرت جهانی داشت و بسیار محبوب و پرطرفدار می باشند.

  • احیا کردن:

یکی دیگر از وجه تمایزهای میان فیروزه کرمان و نیشابور، احیا کردن سنگ فیروزه کرمان می باشد که این فیروزه به دلیل اینکه سختی چندان بالایی ندرند و هم چنین داشتن رنگ آبی کمرنگ تر می توانند احیا شوند. احیا کردن این سنگ ها به منظور تقویت رنگ و سختی سنگ فیروزه می باشد. در عمل احیا کردن فیروزه چسبی به نام رزین به سنگ زده می شود تا پس از احیا ، سختی و استحکام آن نیز بیشتر شود.

برای مشاهده انواع جواهرات فیروزه اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 30 = 36