مطالب خواندنی, مقالات

آشنایی با سنگ عقیق بلولیس

همان گونه که می دانید مدیتیشن یا همان مراقبه به معنای متمرکز کردن ذهن می باشد که سبب آرامش بخشیدن به جسم و روح انسان می شود. افرادی که مرتب در حال انجام مدیتیشن هستند، معمولا بسیار کمتر دچار اضطراب و افسردگی خواهند شد و هم چنین رضایت بیشتری از زندگی داشته و شادتر هستند. در ادامه مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که مراقبه یا مدیتیشن چه تاثیرات مثبت و مفیدی را بر هورمون های بدن شما خواهد گذاشت.

تعادل هورمون کورتیزول و آدرنالین در بدن:

به طور کلی موقعیت های زیادی در جهان امروز وجود دارند که می توانند بدن را تحریک کرده و موجب ترشح هورمون های استرسی شوند. عواملی نظیر فشارهای عصبی، ترس، سر و صدای بچه ها و یا صدای دزدگیر و … . در این شرایط آدرنالین در خون ترشح می شود و ضربان قلب و فشار خون شما را بالا می برد. افزایش هورمون کورتیزول نیز باعث افزایش قند خون شده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. جالب است بدانید که مدیتیشن به عنوان پادزهری در برابر استرس های موجود در جهان مدرن به شمار می رود و قادر است سطح کورتیزول و آدرنالین موجود در خون را کاهش داده و فشار خون و ضربان قلب شما را متعادل کند.

آزاد کردن هورمون اکسی توکسین و سراتونین:

سراتونین نام هورمونی در بدن است که سبب حفظ تعادل خلق و خو شده و معمولا در اکثر داروهای ضد افسردگی نیز یافت می شود. ترشح اکسی توکسین در بدن نیز سبب افزایش محبت و عشق و ایجاد همدلی می شود. نکته جالب توجه اینجاست که مدیتیشن می تواند سبب ترشح این دو هورمون در بدن شده و در نتیجه احساسات خوبی را در شما ایجاد کند.

افزایش ملاتونین:

ملاتونین به هورمون خواب در بدن شهرت دارد و قادر به کنترل چرخه خواب و بیداری می باشد. در زمان بروز استرس، سطح ملاتونین کاهش یافته و در نتیجه دچار بی خوابی خواهید شد. خوشبختانه مدیتیشن با افزایش هورمون ملاتونین باعث می شود تا خواب بهتر و آرام تری را داشته باشید.

افزایش دوپامین:

دوپامین هورمونی می باشد که کنترل مراکز لذت و پاداش در مغز را بر عهده دارد. این هورمون مانند یک فیلتر اطلاعات عمل کرده و مغز را برای اوج عملکرد آماده می سازد. هم چنین این هورمون ، حافظه و توجه و توانایی را برای حل مشکلات افزایش می دهد. با انجام مراقبه می توانید سطح ترشح این هورمون در بدن را تا حد زیادی بالا ببرید.

افزایش آندسترون و فاکتور رشد انسولین:

زمانی که دچار استرس و اضطراب می شوید، سطح ترشح این دو هورمون در بدن کاهش می یابد. این هورمون ها وظیفه دارند تا التهابات را کاهش داده و بدن را سالم نگه دارند و هم چنین از پیر شدن سلول ها جلوگیری نمایند. مدیتیشن می تواند تاثیر بسیار شگرفی را بر روی افزایش سطح ترشح این دو هورمون در بدن داشته باشد.

تعادل هورمون های جنسی:

معمولا در شرایطی که بدن دچار استرس است، سطح ترشح هورمون های جنسی کاهش می یابد. در شرایط استرس زا، سطح هورمون کورتیزول در خون افزایش پیدا می کند و سبب تغییراتی در هورمون جنسی می شود. اما مدیتیشن سطح کورتیزول را کم می کند و بدن را به حالت طبیعی خود باز می گرداند.

 

برای مشاهده انواع مدل‌های سنگ چاکرا  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 5 =