مطالب خواندنی

خزانه جواهرات ملی

“خزانه جواهرات ملی” یک مجموعه بسیار ارزشمند و گرانبهاست که در طی قرن ها جمع آوری شده است. این مجموعه زیبا و بی نظیر در حال حاضر در معرض دید عموم قرار داشته و جزو یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور محسوب می شود که تحت حمایت و محافظت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.  محتویات این خزانه بسیار متنوع بوده و شامل انواع تاج های سلطنتی، انواع زیورآلات، تنگ های میناکاری شده، اشیای آراسته به یاقوت، سنجاق سینه، گل سینه، قلیان و غیره می باشد. در ادامه به معرفی برخی از این اشیا گرانبها خواهیم پرداخت.

  • الماس دریای نور:

به جرات می توان گفت که این الماس در رتبه اول جواهرات ملی ایران قرار می گیرد. دو الماس کوه نور و دریای نور با اینکه از نظر رنگ و نوع تراش هیچ شباهتی با هم ندارند، به دلیل نزدیکی نام، پیوسته یک زوج محسوب می شوند. جالب است بدانید که هر دو گوهر متعلق به نادرشاه افشار بود که پس از مرگ وی، الماس کوه نور به افغانستان برده شد.

خزانه جواهرات ملی

  • کره جواهرنشان:

این کره به دستور ناصرالدین شاه قاجار توسط گروهی از جواهرسازان ایرانی ساخته شده است. وزن طلای به کار رفته در این کره، 34 کیلوگرم و وزن جواهرات نصب شده بر روی آن 3656 گرم می باشد. بر روی این کره، دریاها به وسیله زمرد، خشکی ها به وسیله یاقوت، آسیای جنوب شرقی و ایران و انگلستان با الماس، هندوستان با یاقوت روشن و آفریقای مرکزی و جنوبی با یاقوت کبود مشخص شده است. خط استوا نیز به کمک الماس نشانه گذاری شده است.

خزانه جواهرات ملی

  • تاج کیانی:

این تاج متعلق به فتحعلی شاه قاجار بوده و به تاج کیانی شهرت دارد. تاج کیانی با زیورآلاتی همچون زمرد، یاقوت و مروارید آراسته شده است. این تاج در زمان فتحعلی شاه ساخته شده و پس از آن توسط شاهان سلسله قاجار مورد استفاده قرار گرفته است.

خزانه جواهرات ملی

  • تاج پهلوی:

این تاج همان تاج سلطنت رضاشاه پهلوی و فرزندش محمدرضا پهلوی می باشد که از طلا و نقره ساخته شده و به کمک الماس های برلیان ، زمرد، یاقوت کبود و مروارید که همگی از نوع اعلا و ارزشمند می باشند، تزئین شده است. رضاشاه در هنگام تاجگذاری تمایلی به استفاده از تاج کیانی را نداشت و به همین علت گروهی از جواهرسازان ایرانی از گوهرهای منتخب، این تاج را ساخته و رضاشاه و فرزندش به هنگام تاجگذاری از آن استفاده نمودند.

خزانه جواهرات ملی

  • کمربند زرین:

این کمربند از یک قطعه زمرد بسیار زیبا به وزن 176 قیراط تشکیل شده که توسط شصت تکه الماس برلیان آراسته و تزئین شده است. این کمربند به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است.

خزانه جواهرات ملی

  • تخت طاووس یا تخت خورشید:

این تخت به فرمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و به دلیل نقش خورشیدی که در بالای تخت وجود دارد، به تخت خورشید معروف گردیده است. پس از ازدواج فتحعلی شاه قاجار با طاووس تاج الدوله، نام این تخت به تخت طاووس تغییر پیدا کرد.

خزانه جواهرات ملی .

برای مشاهده انواع مدل های جواهرات اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 3 = 2