دانستنی ها, مطالب خواندنی

چرا الماس سنگی گران قیمت می باشد؟

جالب است بدانید که همواره تعداد زیادی الماس از معادن نقاط مختلف جهان استخراج می شوند. اما تمامی آن ها ارزشمند و گرانبها نیستند. به گونه ای دیگر می توان گفت که از بین تمامی الماس های استخراج شده از تمامی معادن، فقط تعداد محدودی از آنها هستند که زیبا و ارزشمند می باشند. عوامل مختلفی می توانند بر کیفیت و قیمت گذاری سنگ الماس موثر باشند که  در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این عوامل بپردازیم.

  • رنگ الماس :

از بین تمامی الماس های استخراج شده، اکثریت آنها دارای رنگی زرد می باشند و فقط تعداد کمی از الماس ها که بی رنگ بوده و یا دارای رنگ سفید می باشند، ارزشمند هستند و یک سنگ جواهر قیمتی به شمار می روند. از این گونه الماس ها در صنعت طلا و جواهرسازی استفاده می شود. پس یکی از عواملی که در قیمت گذاری سنگ الماس بسیار تاثیر دارد، توجه به رنگ آن است که با توجه به کمیاب بودن الماس های سفید و یا بی رنگ، قیمت آنها نیز بسیار بالاست.

  • شفافیت الماس :

تقریبا بیشتر سنگ هایی که به طور طبیعی یافت می شوند، دارای رگه ها، حفره ها و یا عیب و نقص های دیگری هستند. اما در مورد سنگ الماس این گونه می توان گفت که هرچه این سنگ شفاف تر باشد، از ارزش بالاتری نیز برخوردار است. الماس های قیمتی بی رنگ و سفید رنگ به خودی خود کمیاب هستند و پیدا کردن الماس هایی شفاف و بدون عیب و نقص از میان آنها نیز می تواند یکی دیگر از دلایل قیمتی بودن این سنگ زیبا باشد.

  • سختی مرحله برش و آماده سازی الماس :

برش و آماده سازی الماس، امری بسیار سخت و دشوار می باشد. به این دلیل که الماس بی رنگ و شفاف، به عنوان یک سنگ جواهر قیمتی محسوب شده و به منظور ساخت انواع جواهرات باید آن را به اشکال مختلفی برش داد. گاهی اوقات پیش می آید که بخش بسیار کوچکی از الماس دارای نقص می باشد و جدا کردن این قسمت معیوب از طریق برش دادن، کاری سخت و دشوار است و نیازمند دقت بسیار زیادی است. در ضمن حتی اگر برش قسمت معیوب نیز با موفقیت انجام شود، وزن الماس فدای برش کاری شده و با کاهش وزن الماس، طبیعتا بخشی از قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت.

پس بنا بر دلایل گفته شده در بالا، در سراسر دنیا به ندرت می توان الماسی را یافت که خالص، بی رنگ ، شفاف و مناسب برای برش کاری باشد. به همین دلیل است که الماس جزو گران ترین و ارزشمند ترین سنگ های قیمتی در سرتاسر جهان بوده ، هست و خواهد بود!

.

برای مشاهده انواع مدل های جواهرات اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

84 − 75 =