دانستنی ها, مطالب خواندنی, مقالات

راهکارهای تشخیص نقره اصل

تشخیص نقره اصل کار بسیار دشواری است. شاید تا کنون برای شما هم پیش آمده باشد که به صورت آنلاین از فروشگاهی ناشناس، نقره خریداری کنید. هر چند که تشخیص دادن نقره اصل بسیار دشوار است ولی می توان با چند روش ساده تا حدود زیادی از اصل بودن نقره خود مطمئن شوید.

در این مطلب ما به شما کمک می کنیم تا با راهکارهایی بسیار ساده بتوانید نقره اصل را از سایر فلزات تشخیص دهید.

  • نشان حک شده:

اغلب، اقلامی که به اسم نقره‌ ارائه شده است و به صورت بین المللی خرید و فروش می‌شوند دارای نشانی حک شده هستند. البته در برخی موارد خبری از نشان حک شده نیست. بنابراین برای اطمینان بیشتر باید روش‌های دیگری را به کار ببرید.

  • عیار نقره:

به کمک یک ذره‌بین نقره خود را بررسی نمایید. معمولاً برخی اعداد هستند که بر روی نقره حکاکی می‌شوند. اعدادی از قبیل، ۹۲۵، ۹۰۰ یا ۸۰۰٫ این ارقام درصد نقره‌ی خالص آن قطعه را نشان می‌دهند. مثلاً وجود عدد ۹۲۵ به این معنی است که ۹۲٫۵ درصد قطعه‌ی مذکور از نقره‌ی خالص تشکیل شده است.

  • یخ:

روش تشخیص اصل بودن نقره با استفاده از یخ، تنها مناسب آزمودن سکه یا شمش نقره است و در مورد زیورآلات نقره کارساز نیست. نقره بیش‌ترین خاصیت گرما رسانی را نسبت به فلزات و آلیاژهای دیگر دارد. درنتیجه، می‌توانید تکه‌ای یخ را در دست بگیرید و روی شمش نقره‌ی مورد نظرتان قرار دهید. در این صورت، درست مثل این که یخ را بر روی جسم داغی قرار داده باشید به سرعت شروع به ذوب شدن می کند.

  • آهن ربا:

با استفاده از یک آهن ربای قوی می توانید قطعه‌ی مورد نظر را آزمایش کنید. نقره یک عنصر پارامغناطیس بوده و جذب آهن ربا نمی‌شود یا این که تنها واکنش کمی نشان می‌دهد. اگر قطعه‌ی شما به آهن ربا جذب شد، باید بدانید که ممکن است جنس آن از نوعی فولاد جلا دیده یا استیل باشد. البته فلزات دیگری هم وجود دارند که شبیه نقره بوده و خاصیت آهن ربایی ندارند. پس همواره علاوه بر این آزمایش از روش‌های دیگر تشخیص که گفته می شود نیز استفاده کنید.

  • صدا:

وقتی بر روی قطعه ای که از جنس نقره است ضربه می زنید، صدای زیر و زنگ مانند زیبایی را خواهید شنید. در حالی که باقی فلزات و آلیاژها صدایی بم و گرفته تولید می‌کنند.

  • مایع سفید کننده:

در صورتی که محل کوچکی از قطعه‌ی خود را آغشته به مواد سفید کننده کنید، رنگ آن به سرعت سیاه می‌شود. البته توجه داشته باشید که این تغییر رنگ در مورد اشیائی که روکش نقره دارند هم صدق می‌کند.

  • استفاده از پارچه سفید:

روش دیگر برای تشخیص نقره اصل از بدل این است که یک پارچه نرم و سفید را بر روی بخش کوچکی از جواهر نقره بکشید. اگر علائم سیاه و سفید بر روی پارچه ظاهر شد، آن نقره اصل است. دلیل آن این است که نقره 925 در معرض هوا اکسید می شود. به همین دلیل است که جواهر نقره در طول زمان کدر شده و اثر خفیفی از رنگ سیاه و سفید بر روی آن ظاهر می شود.

حال با استفاده از این روش‌ها، شما به سادگی می‌توانید قطعه‌ی نقره خود را آزمایش نموده و بیش‌تر با آن آشنا شوید.

راهکارهای تشخیص نقره اصل

برای مشاهده انواع مدل‌های جواهرات نقره  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

87 − 82 =