مطالب خواندنی, مقالات

از عیار طلا چه چیزهایی می دانید؟

شما نیز بارها و بارها نام عیار طلا به گوشتان خورده است و احتمالا می دانید که عیار طلا می تواند تعیین کننده همه چیز در صنعت خرید و فروش طلا باشد. بسیاری اوقات در فیلم ها دیده اید که برای تشخیص اصل بودن طلا آن را با دندان فشار می دهند تا ببینند که رد دندانشان بر روی آن می افتد یا خیر. این موضوع به دلیل نرم بودن طلای خالص می باشد. اما از آن جا که طلای نرم را نمی توان به تنهایی در ساخت زیورآلات به کار برد، آن را با فلزات دیگر ترکیب می کنند و بدین گونه مفهوم عیار در طلا به وجود می آید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در مورد عیار طلا اطلاعات بیشتری را با هم مرور کنیم.

عیار طلا در حقیقت می تواند میزان خلوص طلا را مشخص نماید و در حقیقت یک واحد اندازه گیری خلوص به شمار می رود. طلای خالص 24 عیار و دارای رنگ زرد می باشد. اما از آنجایی که فلزی  بسیار نرم است به منظور ساختن جواهرات و زیورآلات ، آن را با فلزات دیگری همچون مس و نقره ترکیب می کنند. بدین ترتیب هر عیار برابر با یک بیست و چهارم (24/1) از طلای خالص می باشد. به عنوان مثال اگر گوشواره شما 18 عیار است بدین معنیست که از 18 واحد طلای خالص و 6 واحد مس تشکیل شده است.

نحوه سنجش عیار طلا :

یکی از مرسوم ترین روش ها در جهت سنجش عیار طلا، استفاده کردن از “سنگ محک” می باشد. بدین ترتیب که متخصصان و فروشندگان طلاشناس، فلز طلا را بر روی این سنگ سیاه رنگ کشیده و سپس یک قطره تیزاب روی آن می ریزند. اگر رنگ سنگ تغییر نکرد بدین معناست که طلای مورد نظر خالص بوده و یا درصد خلوص بسیار بالایی دارد. اما اگر رنگ روی سنگ کمرنگ تر شد، به همان نسبت عیار طلا نیز کمتر می باشد.

نحوه تعیین عیار طلای سفید و طلای رزگلد یا صورتی:

طلای سفید در حقیقت از ترکیب طلای زرد خالص با عناصری همچون نقره و پالادیوم تشکیل می شود. به منظور درخشش طلای سفید روی آن با لایه نازکی از فلز رودیوم پوشانده می شود. البته بسته به نوع نگهداری شما از جواهراتتان ممکن است این روکش رودیوم از روی جواهرات پاک شده و زردی طلا نمایان شود. هر چه بیشتر از طلای خود نگهداری کنید، این اتفاق دیرتر خواهد افتاد. عیار طلای سفید نیز همانند طلای زرد محاسبه می شود. به عنوان مثال طلای سفید 18 عیار حدود 75 درصد، طلای سفید 14 عیار حدود 58 درصد و طلای سفید 10 عیار حدود 42 درصد طلای خالص دارند.

طلای رزگلد نیز که با رنگ صورتی و زیبایی که دارد در ساخت انواع جواهرات به کار می رود، به دلیل وجود فراوان عنصر مس می باشد که رنگ صورتی خاصی را به طلا بخشیده است. عیار طلای رزگلد هم دقیقا مشابه طلای زرد مورد محاسبه قرار می گیرد.

 

برای مشاهده انواع مدل‌های انگشتر زنانه  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 5 = 2