اخبار, جواهرات و زیورآلات

روش های خانگی برای تميز كردن بدليجات

تمیزکاری بدلیجات

تميز كردن بدليجات زرد و طلایی

استفاده از بدلیجات به دلایل مختلفی نظیر تنوع در طرح و رنگ و قیمت ارزان بسیار رایج می باشد. معمولا این بدلیجات در سه رنگ طلایی یا زرد، سفید و یا نقره ای، رزگلد در بازار موجود است. اگرچه استفاده از انواع بدلیجات در بین آقایان و خانم ها رایج است. اما گاهی برخی از افراد به دلیل سیاه شدن و کدر شدن اکسسوری خود، ناراضی و دلسرد می شوند.
بدلیجات اگر از جنس مرغوب باشند خیلی نیازی به تمیز کاری ندارند و همواره رنگ ثابتی خواهند داشت. ولی اگر زیورآلات شما از جنس خوبی نباشند و در مدت استفاده از این جواهرت رنگ اصلی خود را از دست بدهند دیگر نمیتوان آن ها را تمیز یا براق کرد که مانند روز اول شوند .

سیاه شدن و کدر شدن بدلیجات به خصوص آن هایی که ارزش معنوی بسیاری برای فرد دارا می باشند می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. البته باید بدانید که این سیاه یا کدر شدن در برخی از بدلیجات به معنای پایان عمر بدلیجات شما نبوده. و ممکن است به راحتی بدلیجات خود را به خصوص آن هایی که به رنگ طلایی هستند، تمیز نمایید. این بدلیجات نیز بعد از تمیز شدن رنگ و جلای خود را باز می یابند .

اما سوال اینجاست که چرا بدلیجات بعد از مدتی سیاه و کدر می شوند؟ جواب تنها یک کلمه است اکسید شدن. قطعا دقت کرده اید که هر ماده ای که در معرض هوا قرار می گیرد با آن واکنش داده و اکسید می شود. بوجود آمدن زنگ آهن، سیاه شدن سیب و موز پوست گرفته شده و غیره نمونه هایی از اکسید شدن هستند. بدلیجات که ما به صورت روزانه استفاده می کنیم نیز دچار همین مشکل می شوند. این بدلیجات نیز همواره در معرض اکسیژن هوا، انواع مواد آرایشی و عطر و ادکلن قرار دارند. به همین علت این امکان وجود دارد که به سرعت رنگ خود را از دست بدهند و کدر شوند.

اگر تغییر رنگ و کدر شدن بدلیجات شما به علت جرم گرفتگی باشد، این امکان وجود دارد که به روش های مختلف آن را تمیز نمایید. یکی از این روش ها استفاده از خمیر دندان است.
خمیر دندان یکی از مواد شوینده است که در زدودن جرم ها از روی سطوح بسیار موثر است. برای تمیز نمودن بدلیجات توسط خمیر دندان کافی است مقداری از آن را توسط انگشت با یک مسواک غیرقابل استفاده روی بدلیجات بمالید.

این کار را به مدت ۵ دقیقه ادامه دهید تا کاملا جرم ها از روی کار زدوده شوند. البته در این حالت بهتر است از مسواک یا یک برس خیلی کوچک استفاده کنید تا کاملا سطح کار تمیز شود. سپس آن را با آب سرد کاملا شست و شو داده و خشک کنید. به این صورت رنگ طلایی و جلای بدلیجات شما باز خواهد گشت.

بازیابی رنگ طلایی و جلای بدلیجات با استفاده از سرکه و نمک نیز امکان پذیر است. به این صورت که مقدار نمک را در نیم فنجان سرکه حل کنید. سپس آن را در مایکرویو قرار دهید تا اندکی گرم شود. پارچه تمیزی را به این محلول آغشته کنید و روی سطح کار بمالید. این کار را تا زمان تمیز شدن اکسسوری خود ادامه دهید. سپس آن را توسط آب سرد کاملا شست و شو داده و خشک نمایید.

برق انداختن بدلیجات طلایی

اگرچه زیورآلات بدل از جنس فلزات گرانبها نیستند و سنگ ها و نگین های قیمتی ندارند، اما بسیاری از آن ها برای ما دوست داشتنی و حتی خاطره انگیز هستند. اما از آنجایی که جنس فلزات به کار برده شده در ساخت این بدلیجات به نحوی است که ممکن است بعد از مدتی دچار کدر شدن و زنگ زدگی شوند، باید به صورت مرتب و بیشتر از زیورآلات طلا و نقره تمیزکاری شوند.

نوع تمیز نمودن زیورآلات بدل نیز با زیورآلات اصلی متفاوت است. یعنی روش ها و موادی که برای تمیز نمودن طلا و نقره به کار برده می شود، نباید برای تمیز نمودن بدلیجات استفاده شود.

البته برخی از انواع بدلیجات دارای روکش چند لایه طلا یا رودیوم هستند. برای تمیز نمودن این نوع از بدلیجات که به نسبت سایر انواع بدلیجات گران قیمت تر نیز هستند، باید از روش های تمیز کردن نقره یا طلا بهره ببرید. در غیر این صورت می توانید بدلیجات خود را در منزل به راحتی تمیز کرده و مجددا استفاده کنید.

یکی از این روش ها این است که از ترکیب آب لیمو و نمک برای این کار استفاده کنید. به این صورت که مقداری نمک را در نیم فنجان آبلیمو حل کرده و سپس آن را مقداری گرم کنید. پارچه تمیزی را به این محلول آغشته کرده و روی سطح کار را با آن پارچه تمیز نمایید. بعد از پاک شدن بدلیجات آن را با آب سرد شست و شو داده و خشک کنید.

دقت داشته باشید که اگر بدلیجات شما دارای سنگ و کریستال هستند، باید کمتر در معرض آب و خیس شدن قرار بگیرند. زیرا آب سبب می شود که چسب پشت این سنگ و کریستال ها از بین رفته و در نتیجه این سنگ ها و نگین های تزئینی شل شده و یا جدا شوند.

برای مشاهده محصولات فروشگاه  اینجا کلیک کنید.

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

30 + = 36