مطالب خواندنی

راهکارهای تشخیصص فلز برنج و فلز مس

فلز برنج که البته بهتر است نام آلیاژ برنج بر آن گذاشته شود ، از ترکیب دو فلز مس و روی تشکیل شده است که دارای کاربردهای وسیعی می باشد. از جمله این کاربردها می توان به استفاده از آلیاژ برنج در صنعت فلزکاری و ساخت ظروف برنجی و غیره اشاره نمود. برنج دارای خواص خاص و ویژه ای همچون نرمی ، چکش خواری ، رنگ و جلای خاص  و انعطاف پذیری بالا می باشد که همین عوامل سبب شده است تا از این فلز در ساخت انواع زیورآلات نیز استفاده شود.

یک خصوصیت دیگر فلز برنج این است که مقاومت بسیار بالایی در برابر کدر شدن و لکه دار شدن داشته و دیرتر با اکسیژن ترکیب شده و اکسید می شود. البته ناگفته نماند که زیورآلات برنجی  بسیار زیبا و جذاب بوده و نسبت به جواهراتی از جنس طلا و نقره ،  از قیمت بسیار مناسب تری برخوردار می باشند. درضمن جالب است بدانید که از ترکیب آلیاژ برنج با سایر عناصر، برنزایجاد می شود.

راهکارهای تشخیصص فلز برنج و فلز مس

نحوه تشخیص فلز برنج از مس:

اولین تفاوت این دو فلز در حالت عادی ، توجه به رنگ آنهاست . به منظور تشخیص فلز مورد نظر بهتر است آن را پاکسازی کنید و سپس در زیر نور به آن بنگرید تا رنگ آن به طور کامل مشخص شود. فلز برنج دارای طیف رنگی زرد بوده و فلز مس دارای طیف رنگی قرمز متمایل به قهوه ای می باشد. این روش ساده ترین راه تشخیص دو فلز برنج و مس از یکدیگر است.

جالب است بدانید که اگر آلیاژ برنج حاوی مقادیر بسیار زیادی از فلز مس باشد، استفاده از این روش کمی دشوار می شود. در این حالت برنج دارای رنگی رو به نارنجی یا زرد طلایی بوده و اگر برنج دارای مقادیر زیادی از فلز روی باشد،  به رنگ طلایی روشن، زرد متمایل به سفید و یا زرد متمایل به خاکستری مشاهده می شود.

یک راه دیگر تشخیص فلز برنج از مس، توجه به میزان سختی این دو فلز است. برنج در برابر مس ، سختی بیشتری دارد. پس با وارد کردن ضربه به فلز مورد نظر، به سادگی میتوانید نوع فلز را تشخیص دهید.

و اما به عنوان آخرین روش تشخیص فلز برنج از مس کافیست تا به فلز ضربه ای را وارد نموده و به صدای ایجاد شده توجه کنید. فلز مس به این دلیل که نسبت به فلز برنج نرم تر است و سختی کمتری دارد، صدای ضعیفی را تولید می کند. اما فلز برنج صدای بلندی را ایجاد خواهد کرد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این روش در مورد فلزاتی که ضخیم و توپر هستند مناسب تر می باشد.

راهکارهای تشخیصص فلز برنج و فلز مس

برای مشاهده انواع مدل‌ جواهرات مسی  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 4 =