اخبار, دانستنی ها, مقالات

راهکارهایی برای تشخیص فلز مس از برنج

فلز برنج و یا در حقیقت آلیاژ برنج از ترکیب دو فلز مس و روی به دست می آید که در صنعت فلزکاری و ساخت ظروف و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. این فلز دارای خواص ویژه ای می باشد که سبب شده است درساخت انواع زیورآلات نیز مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله این خواص می توان به نرمی، چکش خواری و انعطاف پذیری بسیار بالا، رنگ و جلای این فلز اشاره کرد. فلز برنج در مقایسه با طلا و نقره قیمت پایین تری داشته و به همین دلیل، توجه اغلب تولیدکنندگان و مصرف کنندگان زیورآلات را به خود جلب کرده است. البته ناگفته نماند که زیورآلات برنجی  بسیار زیبا و جذاب نیز هستند.

یکی دیگر از خواص مهم فلز برنج این است که در برابر کدر شدن و لکه دار شدن بسیار مقاومت کرده ودیرتر با اکسیژن ترکیب شده و اکسید می شود. جالب است بدانید که از ترکیب آلیاژ برنج با سایر عناصر، برنز به دست می آید.

نحوه تشخیص فلز برنج از مس:

  • در حالت طبیعی رنگ فلز برنج از مس بسیار متفاوت است و به راحتی تشخیص داده می شود. کافیست فلزی را که در اختیار دارید، تمیز کنید و سپس آن را در زیر نور مستقیم قرار داده و رنگ آن را مشاهده کنید. رنگ فلز برنج، به صورت یک طیف از رنگ زرد خواهد بود در صورتیکه فلز مس، دارای رنگ قرمز متمایل به قهوه ای است. این یکی از ساده ترین روش های تشخیص دو فلز برنج و مس از یکدیگر است.
  •  اما در صورتی که آلیاژ برنج حاوی مقادیر بسیار زیادی از فلز مس باشد، این تشخیص کمی دشوار خواهد شد. در این صورت بهتر است بدانید که این نوع از برنج، دارای رنگی رو به نارنجی یا زرد و طلایی می باشد. ولی اگر فلز برنج دارای مقادیر زیادی از فلز روی باشد، در اینصورت رنگ آن به سمت طلایی روشن، زرد متمایل به سفید و یا خاکستری متمایل خواهد بود.
  • یک راه دیگر تشخیص فلز برنج از مس، میزان سختی است. همانطور که گفته شد برنج آلیاژی است که از دو فلز روی و مس به دست می آید اما جالب است بدانید که سختی این فلز نسبت به مس بسیار بیشتر است. بنابراین با وارد کردن ضربه به راحتی میتوانید تشخیص دهید که فلز مورد نظر برنج است یا مس.
  • یکی دیگر از روش های تشخیص این دو فلز از یکدیگر این است که به فلز موردنظر ضربه بزنید و به صدای تولید شده توجه کنید. از آنجایی که فلز مس نسبت به برنج نرم تر بوده و درجه سختی کمتری دارد، صدایی که تولید می کند بسیار ضعیف است. اما اگر به برنج ضربه وارد کنید، صدای بلندی را خواهید شنید. البته توجه داشته باشید که این روش در مورد فلزاتی که ضخیم و توپر هستند مناسب تر است.

برای مشاهده انواع مدل‌های جواهرات مسی  اینجا کلیک کنید.

راهکارهایی برای تشخیص فلز مس از برنج

 

 

برای مشاهده انواع مدل‌های جواهرات برنجی  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 − 13 =