دانستنی ها, مطالب خواندنی

روش های ساده برای جلای فلز برنج

فلز برنج آلیاژیست از ترکیب فلز روی و فلز مس که خواص هر دو فلز روی و مس را دارا می باشد.
البته برخلاف روی و مس، تا حدودی خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی هم دارد. در اثر گذر زمان، آب و اسید های ضعیف محیط، میتوانند به راحتی منجر به تیرگی و تغییر رنگ فلز برنج شود.
در صنعت برای رفع تیرگی و براق کردن فلز برنج از مواد شیمیایی استفاده می شود از جمله این اسید ها محلولهایی از آب و اسید استیک یا اسید سولفوریک می باشد . در خانه نیز وسایلی ساخته شده از فلز برنج وجود دارد. و حتی در ساخت جواهرات امروزه از فلز برنج نیز استفاده میشود. و گاها برای تمیز کردن و جلا دادن برنج دچار مشکل می شویم.

با استفاده از چند روش ساده می توان فلزات برنج را جلا داد :

استفاده از ترکیب لیموترش و نمک

با استفاده از لیموترش و نمک و دستمال نرم میتواند اقدام به براق کردن فلز برنج نمایید.
لیموترش نوعی اسید طبیعی است و بسیاری از موارد چرب را در خود حل می کند. نمک نیز برای جداسازی اکسید ها مناسب می باشد و از سختی دانه های نمک برای تراش دادن سطح فلز استفاده می شود. بعد از انجام تمیز کاری حتما با دستمال خشک سطح فلز را پاک کنید.

استفاده از سرکه سفید به جای لیموترش

سرکه سفید نیز نوعی اسید طبیعی است و در دسترس همه می باشد. از سرکه سفید نیز همانند لیموترش میتوان برای پاک سازی مواد چرب استفاده نمود.

براق کردن فلز برنج با مایع ظرفشویی

ابتدا سطح فلز را پاک نموده و فلز برنج را در محلول آب و مایع ظرف شویی قرار می دهیم، بعد از چند دقیقه فلز برنج را از محلول لبرون اورده و با استفاده از دستمال اقدام به خشک کردن فلز برنج نمایید.

استفاده از خمیر جوش شیرین

با مقداری نمک و جوش شیرین و آب لیمو خمیری طبیعی درست کنید و این خمیر روی فلز برنجی با یک دستمال مناسب یا برس نرم بکشید و حداقل به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا خمیر روی فلز برنجی بماند . بعد از گذشت زمان کافی، فلز برنجی را با آب به خوبی بشویید و سپس ظرف را در جای مناسب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

استفاده از الکل، آب و صابون

ابتدا محلول آب و صابون را تهیه و مقداری الکل به آن اضافه نمایید. سپس فلز را درون محلول فرو برده و بگذارید تا چند دقیقه در آن بماند. بعد از آن فلز را خارج کرده، با آب تمیز شسته و سپس خشک کنید.

براق کردن فلز برنج با استفاده از ماست

پاک کردن فلز برنج با ماست یکی از راحت ترین روش های پاکسازی فلز برنج می باشد. ماست به دلیل داشتن اسید لاکتیک میتواند تیرگی و جرم را از سطح فلز برنج پاک نماید. فلز برنج را کاملا با ماست بپوشانید و صبر کنید تا کامل خشک شود. سپس با آب به خوبی فلز برنج را شسته و با دستمال خشک نمائید.

براق کردن فلز برنج با رب گوجه فرنگی

سطح فلز برنج را کاملا با رب گوجه فرنگی آغشته نمایید و بگذارید تا خشک شود. بعد از آن فلز را به خوبی شسته و خشک نمایید. رب گوجه فرنگی با چسبندگی مناسب میتواند تیرگی ها و جرم ها را از سطح فلز برنج جدا نماید .

توجه :
قبل از استفاده از مواد شوینده حتما از اصل بودن فلز برنج اطمینان حاصل نمائید. برای اینکار از آهنربا استفاده نمایید. زیرا فلز برنج خاصیت مغناطیسی ندارد و آهنربا به آن جذب نمی شود.
هرگز از سوهان یا سیم ظرفشویی و اسفنج برای تمیز کردن فلز برنج استقاده ننمایید. زیرا پاکسازی با این روش ها سطح فلز برنج را خراش داده و آسیب می رساند.

نکته :برای جلوگیری از خراشیده شدن و جرم گرفتن فلزهای برنجی بعد از تمیز کردن آنها ، با یک دستمال نرم آغشته به روغن معدنی یا روغن برزک فلزها را تمیز کنید.

برای مشاهده محصولات برنجی فروشگاه  اینجا کلیک کنید

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

92 − = 83