مطالب خواندنی

اتاق کهربای گم شده!

اتاق کهربا در واقع اتاقی بسیار ارزشمند می باشد که در قصر بزرگ کاترین اول، که به “کاخ کاترین” معروف است قرار گرفته است. اما جا و مکان آن مشخص نیست!! به این معنی که این اتاق با تمام محسناتش امروزه معلوم نیست در کجا قرار گرفته است! داستان اتاق کهربا که از جنس کهربا بود و در تزئین آن از طلا و سنگ های قیمتی بسیار زیادی استفاده شده بود، به شرح زیر می باشد:

اتاق کهربایی در ابتدا در قصر شهر برلین که اقامتگاه زمستانی فردریک اول که اولین پادشاه پروس بود، توسط یک مجسمه ساز در ابتدا طراحی شده و پس از آن توسط دو هنرمند که اهل کشور دانمارک بوده اند، ساخته شد. در سال ۱۷۱۶ میلادی، پترکبیر در بازدید از آلمان، شیفته ی اتاق کهربایی پسر پادشاه فردریک شد. پادشاه پروس هم که این میزان علاقه ی پتر کبیر به این اتاق را دید و در نهایت تصمیم گرفت تا آن را به او هدیه دهد تا با این کار اتحاد روسیه و پروس را در مقابل دیگران و مخصوصا سوئدی ها قوی تر کند. پتر کبیر هم اتاق کهربایی را پس از دریافت در خانه ی زمستانی خود در سنت پترزبورگ نصب کرد. این اتاق در طول قرن ۱۸ مرمت و بزرگ تر و به اتاق آرامش شخصی و محل گردهمایی های دوستانه ی ملکه کاترین اول تبدیل شده بود. بعدها، الکساندر دوم از این اتاق به عنوان اتاق مخصوصی از غنایم برای کالکشن های کهربایی استفاده کرد.

در سال ۱۹۴۱ ارتش نازی ها به شوروی حمله کرده و شروع به غارت صدها هزار گنجینه ی هنری در سراسر این کشور نمودند. نازی ها که از قبل هم به اتاق کهربایی چشم داشتند و عمیقا بر این باور بودند که این اتاق متعلق به کشور آلمان است، تصمیم به باز پس گیری این اتاق گرفتند. به هر حال نازی ها این اتاق را پیدا کرده و آن را از قصر خارج کردند. پس از این که نازی ها به این اتاق دست پیدا کردند، تنها در عرض ۳۶ ساعت آن ها این مجموعه را از قصر کاترین خارج کرده و در کشتی جاسازی و به موزه ی قلعه ی کونیگسبرگ منتقل کردند. هر چه زمان بیشتری می گذشت و به پایان جنگ نزدیک می شدند، نازی ها برای در مخفی نگه داشتن این اتاق جواهرات آن را کاملا از هم باز و در جعبه ای مخفی کردند.

نیروهای شوروی هم که در جست و جوی جواهرات این قصر بودند، این قلعه را با بمب منفجر کردند. بر اساس گزارش ها، جعبه ی حاوی جواهرات اتاق کهربایی در جایی از قلعه پنهان بود اما نیروهای شوروی به این نتیجه رسیدند که کهرباها با آن بمب ها کاملا نابود شده اند. فارق از این پیش بینی نیروهای شوروی، ماجرای اتاق کهربا در روسیه در ایجا به پایان نرسید. خیلی ها می گویند که نازی ها قبل از این که نیروهای شوروی شهر را منفجر کنند آن جعبه را به جای امن و مخفی منتقل کردند، که ارزشمندترین و قابل قبول ترین نظریه این است که آن ها همچنان در انباری زیرزمینی مخفی هستند.

دولت شوروی از روی نقاشی ها و عکس های سیاه و سفیدی که از اتاق کهربایی به جای مانده بود شروع به ساخت اتاقی شبیه همان اتاق کرد، این پروژه بعد از ۲۴ سال و همزمان با ۳۰۰ سالگی سنت پترزبورگ به طور کامل بازسازی و کامل شد و علت طولانی شدنش هم این بود که ساختش نیاز به هنرمندانی داشت که هنر فراموش شده طراحی این اتاق را دوباره یاد بگیرند.

در بازسازی اتاق کهربایی روسیه، شرکت های آلمانی معرفی تامین هزینه های مالی را انجام دادند. اما با تمام این اوصاف، سرنوشت اتاق اصلی همچنان در هاله ای از ابهام است. با این حال در سال ۲۰۱۶ میلادی بود که محققان به دو انبار زیرزمینی در لهستان برخورد کردند که ادعای اولیه ی آن ها درباره ی این که بالاخره جواهرات اتاق کهربایی را پیدا کردند سروصدای زیادی در رسانه های دنیا به پا کرد اما سرانجام معلوم شد که خبری از آن جواهرات در این انبارها نبوده است.

.

برای مشاهده انواع جواهرات یاقوت  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 14 = 22