مطالب خواندنی

شاخصه های موثر در قیمت گذاری تسبیح شاه مقصود

تسبیح شاه مقصود یکی از محبوب ترین نوع تسبیح در میان انواع مختلف تسبیح های سنگی در بازار می باشد. چندین ویژگی مهم وجود دارد که می توانند در قیمت گذاری تسبیح شاه مقصود موثر باشند که در این مقاله به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

  • شفافیت دانه های تسبیح:

هرچه مهره های تسبیح شاه مقصود از شفافیت بالاتری برخوردار باشند، بر ارزش آنها افزوده خواهد شد. وقتی صحبت از شفافیت می شود، مقصود آن است که داخل مهره های تسبیح و نخی که از میان آن ها گذشته است، باید کاملا مشخص باشند.

  • پاکی دانه های تسبیح:

از آن جا که این سنگ از دل کوه استخراج می شود ممکن است دارای ناخالصی هایی نیز باشد. منظور از پاکی تسبیح این است که مهره های تسبیح شاه مقصود دارای اینگونه ناخالصی ها نباشند. به عنوان مثال ممکن است بر روی مهره های تسبیح، لکه های سیاه یا قهوه ای رنگ وجود داشته باشد که این یک ایراد محسوب شده و سبب کاهش قیمت تسبیح مورد نظر خواهد شد.

  • تراش مهره های تسبیح:

بر خلاف تمامی تسبیح های دیگر، تراش دادن دانه های تسبیح شاه مقصود توسط دست صورت می گیرد. البته لازم به ذکر است که اگر مهره تسبیح شفافیت کافی را نداشته باشد یا بر روی آن لکه ای مشاهده شود، این تراش با دقت زیادی صورت نمی گیرد چرا که در نهایت به دلایل ذکر شده در بالا، تسبیح ارزش چندانی از نظر قیمت نخواهد داشت. اما اگر سنگی پاک و شفاف یافت شود، به همان میزان نیز در تراشیدن آن دقت خواهد شد و همین عامل نیز باعث بالاتر رفتن قیمت تسبیح خواهد شد. جالب است بدانید که در تسبیح های شاه مقصود، مهره ها را از ریز به درشت نخ می کنند و هم چنین مهره هایی که در روبروی یکدیگر قرار می گیرند باید به یک اندازه تراشیده شده باشند. قطعا هر چقدر این تراش کاری با ظرافت و دقت بیشتری صورت گرفته باشد، قیمت تسبیح نیز به همان نسبت بالاتر خواهد رفت. بالعکس در صورتی که مهره های روبروی هم، تراش یکسانی نداشته باشند و یا شکل آن ها بیضی و صاف نباشد و یا دارای فرورفتگی باشند از ارزش تسبیح کاسته خواهد شد.

  • جلای دانه های تسبیح:

جلای دانه های تسبیح به معنی براق بودن آنها می باشد. جالب است بدانید که تسبیح های شاه مقصود کارکرده از نوع آکبند آن، گران تر هستند. دلیل این موضوع این است که سنگ شاه مقصود هرچه بیشتر در دست بچرخد، براق تر و صد البته گران تر نیز خواهد شد.

  • رنگ تسبیح:

تسبیح شاه مقصود باید دارای رنگی یک دست باشد و تمام مهره های آن از بالا تا پایین دقیقا هم رنگ یکدیگر باشند. چند رنگی در میان مهره های تسبیح شاه مقصود می تواند به شدت از ارزش این تسبیح بکاهد.

.

برای مشاهده انواع مدل های تسبیح  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

50 − 43 =