مطالب خواندنی, مقالات

کاربرد پالادیوم در جواهرسازی

پالادیوم فلزی گرانبهاست که در برابر مواد شیمیایی و اکسید شدن بسیار مقاوم می باشد. از فلز پالادیوم در صنعت جواهرسازی و برای ساخت انواع مدل های جواهرات بسیار استفاده می شود. علاوه بر صنعت جواهرسازی ، پالادیوم در بسیاری از صنایع دیگر نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز رنگی سفید متمایل به خاکستری دارد و رنگ سفید آن در اثر گذشت زمان تغییری پیدا نمی کند. همان گونه که می دانید وجود نیکل در جواهرات باعث ایجاد آلرژی و حساسیت در بعضی افراد خواهد شد. اما نکته جالب این است که پالادیوم بر خلاف نیکل ، سبب ایجاد آلرژی و حساسیت های پوستی در افراد نمی شود.
هم چنین لازم به ذکر است که که طلای سفید در اثر آبکاری کردن طلای زرد و اضافه شدن مقادیری از نیکل یا پالادیوم به رنگ سفید روشن و درخشنده در می آید.
در ضمن جالب است بدانید که جواهرات معمولا توسط رودیم روکش می شوند. اما زمانی که قیمت جهانی رودیوم افزایش می یابد ، جواهرسازان ترجیح می دهند که جواهرات نقره یا طلای سفید را با پالادیوم روکش کنند که رنگی سفید و درخشان نیز دارد و نسبت به رودیوم ، به صرفه تراست!

مقایسه پالادیوم و پلاتین :

اگر بخواهیم پلاتین و پالادیوم را با هم مقایسه کنیم ، می توان گفت که پلاتین نسبت به پالادیوم رنگ سفیدتر و درخشنده تری را دارد . اما پالادیم هم وزن کمتری دارد ، هم نسبت به پلاتین منعطف تر است و هم چنین بر خلاف آن نیازی به روکش ندارد. همین عوامل سبب شده است که پالادیوم به عنوان یک فلز مناسب در جواهرسازی مورد استفاده قرار بگیرد. نکته جالبی که وجود دارد این است که هنگامی که قیمت پلاتین از طلا و پالادیوم بالاتر می رود ، سازندگان طلا و جواهر به سمت پالادیوم روی می آورند و دقیقا عکس این مطلب نیز اتفاق می افتد که در اثر بالا رفتن قیمت پالادیوم ، پلاتین در جواهرسازی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

.

برای مشاهده انواع جواهرات زنانه  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 2 = 1