مطالب خواندنی

راز ساخت گوی های سنگی کاستاریکا 

ball-stone

هر چه در گذشته پیش میرویم ابهامات زیادی دامن گیر پیش رویمان در گذشته می شود، و دلیل این ابهامات نداشتن اطلاعات کافی از آن دوران می باشد، گذشته همواره با خود ابهامات زیادی به‌همراه دارد. به عنوان مثال بناهای عظیم و باستانی همچون تخت جمشید و یا اهرام مصر از جمله ابهاماتی هستند که حیرت و سوالات بی‌پاسخ فراوانی را در ذهن هر انسانی برجای میگذارند.
در این میان اشیای دست‌ سازی هم یافت می شود که منجر به عجیب تر شدن گذشته می شود، اینکه چگونه ساخت شده اند و چه کاربردی داشته اند. و هیچ پاسخی برای هرگونه سوالی درباره آن‌ها وجود ندارد.
از جمله این اسرار باستان‌شناسی، گوی‌های سنگی کشف شده در منطقه دیکیس دلتای کاستاریکا (Diquis Delta) هستند. فکر می‌کنید چه چیزی باعث به وجود آمدن این توپ‌های کاملا گرد سنگی، واقع در دنیای وحش کاستاریکا شده است؟

کند و کاو در تاریخ

در سال ۱۹۴۰ کمپانی با نام یونایتد فروت، مشغول آماده سازی زمین‌های کاستاریکا برای کشاورزی بود. که در این میان یک شی‌ عجیب و غیرعادی کشف می‌شود، سنگی کاملا کروی که در زیر زمین دفن شده بود. و این سرآغاز یکی از عجیب‌ترین اسرار علم طبیعی بود.

کشفی باور نکردنی، که هنوز هم راز این گوی های سنگی کشف نشده باقی مانده، این توپ‌ها در اصل در دیکیس دلتای کاستاریکا (Diquis Delta) یافت شدند. بعد از کشف اول تا کنون، ۳۰۰ گوی دیگر نیز در این منطقه کشف شده، که هرکدام دارای اندازه‌های متفاوتی می باشند.
قطر برخی از این گوی ها تنها چند سانت می باشد و قطر تعدادی از این گوی ها تا ۷.۱۳۳۶ متر نیز می رسد و  وزن برخی این گوی ها تا حدود ۱۶ تن می رسد.

Stone-Spheres

جنس بیشتر گوی های یافت شده از جنس گرانودیوریت می باشند. سنگ‌هایی بسیار سخت که همگی ساخت دست بشر می باشند.
زمانی که در دهه‌ی ۱۹۵۰ مطالعه‌ عمده‌ای روی گوی ها انجام شد، حدود ۵۰  تا از این گوی ها هنوز در جای اصلی خود، یعنی جایی که کشف شده بودند قرار داشتند، امام امروزه تنها تعداد معدودی از این گوی های سنگی در مکان اصلیشان نگهداری می شوند .

بیشتر گوی ها در حال حاضر در کاستاریکا می باشند. بطوری که برخی برای زیباسازی در ساختمان‌های عمومی و برخی دیگر در موزه قرار دارند. برخی از این گوی ها در چمن‌کاری‌های خانه‌های گران‌قیمت هم دیده می شوند. دو عدد از این گوی های سنگی سر از ایالات متحده درآورده‌اند. که یکی از این گوی ها در انجمن نشنال جئوگرافی در واشنگتون دی سی، و دیگری بیرون محوطه موزه باستان‌شناسی در هاروارد نگهداری می شوند .

Stone-Sphere

تاریخچه تراش گوی های سنگی

این گوی ها از سال ۲۰۰ پیش از میلاد تا ۸۰۰ بعد از میلاد مسیح ساخته شده‌اند، هرچند ممکن است برخی از این گوی ها سن کمتری داشته باشند نسبت به بقیه اما بطور عمده به همان دوران میلاد مسیح بر میگردد. برخی از نشانه‌های موجود تاریخچه این گوی‌ها را متعلق به قرن ۱۶ می دانند. اما مشکل می‌توان تاریخ دقیق این گوی های سنگی را تعیین کرد.

موقعیت اصلی

این گوی‌ها در حالی کشف شدند که آرایشی هندسی خاصی را نشان می‌دادند. آن‌ها به‌صورت خط‌های مستقیم یا منحنی، مثلث‌، یا مربع چیده شده بودند. برخی چنین استدلال می‌کنند که این گوی ها به‌عنوان نوعی نقشه استفاده می‌شده که نقاط مختلفی  از جمله جزیره ایستر یا استونهنج را نشان می‌دهند. اما امروزه دانستن آن غیرممکن است، زیرا زمانی که این توپ‌ها کشف شدند اندازه‌گیری دقیق فاصله‌های دور امکان‌پذیر نبود. طی این سال‌ها، جابه‌جایی تنها بلایی نبود که بر سر این گوی‌ها آمده. بسیاری از این گوی های سنگی به دلیل داستان‌هایی مبنی بر این‌که داخل این گوی ها پر از طلا می باشند، متلاشی شده اند. و البته گدر زمان و شرایط  آب و هوا و کشاورزی هم سهم زیادی در تخریب گوی‌های سنگی داشته‌اند.

بیگانه‌های قدیمی

برخی هم گمان می‌کنند که چون توپ‌ها خیلی با عقل جور در نمی‌آیند، ممکن است نشانه ای از فرازمینی ها باشند. که شکل عجیب سنگ‌ها این فرضیه را توجیه می‌کند. شما چه به بیگانه‌ها اعتقاد داشته باشید و چه نداشته باشید، احتمالا وجود این سنگ‌ها شما را برای وجود داشتن بیگانه ها قانع نمی کند .

هدیه‌ دریایی

برخی هم، این گوی های سنگی را به شهر از دست رفته‌ی آتلانتیس ربط می‌دهند که یا از طریق آب به کاستاریکا آمده اند و یا به آن جا فرستاده شده‌اند. به نظر می‌آید که این نظریه از اینجا سرچشمه می‌گیرد که آتلانتیس یکی از قطب های تجارت بوده که بسیار پیشرفته بوده.
برخی از دانشمندان بر این اعتقاد هستن که ممکن است این گوی‌ها به ‌وسیله‌ی اولمک‌ها (olmecs)، که یک تمدن پیشرفته باستانی بوده، در آن جا قرار داده شده باشند.

اما متاسفانه هیچ مدرکی وجود ندارد که وجود آتلانتیس را ثابت نماید، یا اطلاعات کافی برای این گمان، که این تمدن گوی‌های سنگی را بار کشتی کرده و به کاستاریکا فرستاده باشند، وجود ندارد. فرضیه‌ی اولمک‌ها هم فرضیه‌ای شک برانگیز می باشد. چرا که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که رابطه‌ی اولک‌ها را با گوی‌های سنگی توجیه نماید. تمام نشانه‌ها بیانگر این امر هستند که گوی‌ها توسط ساکنان اولیه که با هدف کشاورزی، ماهیگیری و شکار وارد کاستاریکا شدند، ساخته شده‌اند.
در واقع آن‌طور که مطالعات قبلی و پرنقص نشان می‌دادند، این توپ‌ها بی‌عیب نبوده. و اختلافاتی در قطر برخی از این گوی ها دیده شده. که نشان دهنده این است که گوی‌ها ساخته‌ دست بشر جایزالخطا می باشند تا اینکه ساخته فرازمینی ها باشد .

spheres

توپ‌ها احتمالا به‌وسیله‌ی تکنیک‌های سمباده کشیدن، ضربه زدن و شکستن ساخته شده‌اند. زغال داغ یا آب سرد، یا هر دو ممکن است برای تبدیل سنگ به لایه‌ها استفاده شده باشند .
هیچ‌کس دلیل ساخته شدن یا کارایی این گوی ها را تا به امروز نمی‌داند، و به‌جز جواب‌های سطحی به‌دست آمده جواب قانع کننده دیگری به این مسئله داده نشده است، و این گوی ها همچنان یکی از سحرآمیزترین اشیای یافت شده در کره زمین می باشند .

برای دیدن انواع گوی های سنگی کلیک کنید

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 71 = 77