مطالب خواندنی

حکاکی روی نگین

حکاکی روی نگین
حکاکی روی نگین یک هنر بسیار خاص با قدمت طولانی می باشد که طرفداران بسیاری دارد، در این هنر طرح‌ها و متن‌ها بر روی سطح نگین‌ها یا سنگ‌های قیمتی به زیبایی حکاکی می‌شوند. این کار به عنوان یک فرآیند دقیق و هنری در صنایع مرتبط با جواهرسازی و ساخت جواهرات  نیز در حال انجام می باشد. حکاکی می‌تواند به عنوان یک عنصر زیبایی‌شناسی، ارزش افزوده و اختصاصی‌سازی به طراحی‌های جواهرات اضافه نماید.

روش‌های حکاکی روی نگین :

  1. حکاکی دستی: در این روش، صنعت‌گران و هنرمندان با استفاده از ابزارهای دستی مخصوص، طرح‌ها و متن‌ها را به صورت دستی روی سطح نگین حک می‌کنند. این روش نیاز به مهارت و دقت زیادی دارد و نتایج بسیار دقیق و هنری تولید می‌کند، و اغلب حکاکی های دستی نسبت به حکاکی های لیزری که در زیر اشاره میکنیم قیمت بالاتری دارند .
  2. حکاکی مکانیکی: در این روش از ابزارهای مکانیکی یا الکترونیکی برای حکاکی روی سطح نگین استفاده می شود که در واقع هم حکاکی دستی می باشد هم حکاکی مکانیکی یعنی در ولاقع با استفاده از ابزارالات پیشرفته حکاکی با دست انجام می شود. این ابزارها معمولاً دقیق و قابل برنامه‌ریزی هستند و می‌توانند طرح‌ها را با سرعت بیشتری حک نمایند .
  3. لیزرکاری: از لیزرها برای حکاکی دقیق و دقیق‌تری روی نگین‌ها استفاده می‌شود. این روش با دقت بالایی که دارد امکان حکاکی طرح‌های پیچیده و دقیق را فراهم می‌آورد .
  4. حکاکی تراشکاری: در این روش، با استفاده از ابزارهای تراشکاری، طرح‌ها و متن‌ها به صورت عمقی روی سطح نگین حک می‌شوند.

حکاکی روی نگین معمولاً برای ایجاد طرح‌های زیبا، نمادها، نام‌ها، تاریخ‌ها یا پیام‌های شخصی بر روی جواهرات استفاده می‌شود. این کار به جواهرات ارزش ویژه‌ای می‌بخشد و می‌تواند آنها را به یک قطعه منحصر به فرد تبدیل نماید.

حکاکی های سنتی با دست و ابزارهای ساده انجام میشد ولی امروز با دستگاه های لیزر هر متن و هر پیچیدگی طرح را روی هر چیزی می توان حکاکی کرد. حکاکی با لیزر قیمت تمام شده نگین ها را پایین تر می آورد، چرا که حکاکی دستی نیاز به زمان و مهارت بالایی دارد که اجرت حکاکی را بالا می برد و قیمت تمامم شده هم زیاد تر می شود، اما باید فراموش نکنین که حکاکی دستی مانند تمام هنر های دستی ارزش بالاتری از حکگاکی های لیزری دارند. و همچنین با توجه با اینکه بسیاری از هنرمندان حکاک روزی خود را با این هنر بدست می اورند برای حمایت بیشتر از این هنرمندان میتوان نگین های حکاکی دستی را بیشتر از حکاکی های دستی خریداری نمود تا این عزیزان هم در چرخه اقتصادی خرید و فروش جواهرات با هنر خود باقی بمانند.
هر چند که هنری که ثابت شده باشد، و کیفیت لازم را برای فروش داشته باشد هیچ زمان ارزش خود را از دست نخواهد داد.

برای دیدن محصولات حکاکی شده اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

92 − 86 =