مطالب خواندنی

تاثیرات منفی استرس بر سلامتی انسان

جالب است بدانید که هیپوتالاموس یک ناحیه کوچک در مغز است که هنگامی که شما در موقعیت های خاصی مانند ترافیک، دیر رفتن به محل کار، وارد شدن به جمع جدید و سایر موقعیت های مشابه قرار می گیرید، تصمیم می گیرد و فرمان استرس را به نواحی مختلف بدن فرستاده و در مقابل این هورمون های استرس زا، بدن واکنش هایی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش سرعت تنفس و… را از خود بروز می دهد. توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که شما بدانید این احساس استرس و اضطراب چه تاثیراتی را بر بدن شما می گذارد.
استرس مزمن می تواند علائمی نظیر کلافگی، افسردگی، سردرد، بی خوابی، مشکلات عصبی، پر خوری یا کم خوری، دوری از اجتماع، روی آوردن به انواع مواد مخدر و غیره را در پی داشته باشد. قرار گرفتن مداوم در شرایط استرس زا می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. در ادامه مطلب به بررسی برخی از تاثیرات منفی استرس بر نواحی مختلف بدن می پردازیم.

تاثیر استرس بر سیستم قلبی، عروقی و سیستم تنفسی:

هنگامی که در شرایط استرس زا قرار می گیرید تنفس شما سریع شده و همین عامل سبب می شود تا اکسیژن سخت تر بتواند در درون خون توزیع شود. در صورت داشتن مشکلات تنفسی، استرس می تواند بیماری شما را تشدید نماید. هم چنین استرس سبب افزایش ضربان قلب شما نیز می شود. در نتیجه این افزایش ضربان بر رگ های خونی تاثیر می گذارد و سبب کاهش انتقال اکسیژن به عضلات شده و در نتیجه فشار خون بالا رفته و خطر بروز حمله های قلبی نیز افزایش خواهد یافت.

تاثیرات استرس بر سیستم گوارشی بدن:

این افزایش تنفس و افزایش ضربان قلب می تواند بر روی سیستم گوارشی بدن نیز موثر باشد و با افزایش اسید معده، سبب رفلاکس معده می شود. افزایش ابتلا به دیابت نوع 2، اسهال یا یبوست، دل درد، حالت تهوع و استفراغ نیز از تاثیرات منفی دیگر استرس بر سیستم گوارش بدن می باشد.

تاثیرات استرس بر سیستم عضلانی بدن:

استرس مزمن و همیشگی می تواند سبب ضعف عضلات بدن شده و در نتیجه شما دچار سر درد، شانه درد و کمر درد می شوید. در بعضی از مواقع نیز کل بدن با مشکل مواجه می شود و دردهایی را در نواحی مختلف بدن احساس خواهید کرد.

تاثیرات استرس بر سیستم ایمنی بدن:

ترشح هورمون استرس می تواند هم چنین سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز بشود. در نتیجه بدن افرادی که به طور دائم درگیر استرس هستند، در برابر انواع عفونت ها بسیار ضعیف عمل خواهد کرد. هم چنین استرس قادر است تا زمان بهبودی بیماری ها و آسیب های بدن را طولانی تر کند.
تاثیرات استرس بر مغز:
افزایش ابتلا به بیماری های ذهنی، تغییر ساختار مغز، از بین رفتن سلول های مغزی، کوچک شدن مغز با گذشت زمان، آسیب زدن به حافظه و غیره از جمله اثرات جبران نشدنی استرس بر مغز انسان است.

برای مشاهده انواع گردنبند نقره اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 2 = 8