خواص سنگ ها, سنگ شناسی

بیسموت و نمونه های صنعتی موجود در بازار

bismot

بیشتر نمونه های بیسموت که در بازار موجود می باشند درواقع در آزمایشگاه ساخته شده اند.
گذشته از این که بیشموت های موجود در بازار در آزمایشگاه ساخته می شوند باید گفت شکل بسیار زیبا و خاص دارند و این ظاهر زیبا مورد توجه و علاقه بسیاری از کلکسیون دارها و کسانی که به داشتن دکوری های زیبا علاقه دارند را جلب نموده است .
به طور طبیعی ، بیسموت به میزان اندک در کل پوسته زمین به صورت یک فلز خالص و یا ترکیب شده با عناصر دیگر یافت میشود. بزرگترین منبع بیسموت در کانی‌های معدنی بیسموتینیت یا سولفید بیسموت (Bi2S3) یافت می شود.

شکل ظاهری بیسموت

بیسموت ها دارای رشد قیف مانند در بلورهای شبه مکعبی هستند و معمولاً برای جلوگیری از کدر شدن با مواد شیمیایی رنگی پوشانده می شوند. این بلورهای مصنوعی به طور گسترده ای در دسترس کلکسیونرها است و گاهی اوقات برچسب رشد یافته در آزمایشگاه (سنتاتیک) و یا ساخته شده ندارند.
اما تشخیص بیسموت مصنوعی راحت است و به سادگی می توان هر کریستال قیف شکل با درخششی خوب و رنگهای متنوع، بدون کدری را رشد یافته در آزمایشگاه دانست.
چرا که بیسموت های طبیعی تقریبا مانند یک توده پیریت کدر رنگ با جلای نقره ای می باشند و اصلا به این صورت رنگارنگ نمی باشند .
بیسموت‌های ساخته شده توسط بشر یا همان بیسموت های صنعتی هم قیمت های بالایی دارند و بسته به سایز و وزن آن و شکل های هندسی و عدم شکستگی و میزان رنگهای متنوع و جلای آن ها قیمت های متفاوتی دارند .
اگر بلور بیسموت بدون نیاز به پایه، خودش ایستاده روی سطح قرار گیرد برای دارنده آن مناسب تر می باشد و به راحتی در هر مکانی می شود قرار داد .

در مقایسه با سایر فلزات ، بیسموت بیشترین قابلیت ضد مغناطیسی دارد یعنی در برابر مغناطیس مقاومت می کند و توسط یک میدان مغناطیسی دفع می شود. این ماده همچنین دارای هدایت الکتریکی کم و بیشترین مقاومت الکتریکی در هنگام قرارگیری در یک میدان مغناطیسی است ، ویژگی‌ای که به نام ” اثر هال (Hall effect) ” از آن یاد میشود. همچنین هدایت گرما در بیسموت از سایر فلزات به جز جیوه کمتر می باشد. و دارای نقطه ذوب نسبتاً پایینی می باشد، بیسموت هم مانند چهار عنصر دیگر هنگام یخ زدگی منبسط می شود: سیلیسیم ، گالیم ، آنتیموان و ژرمانیم.

کاربردهای بیسموت

بیسموت کاربردهای مختلفی دارد از جمله داروسازی، لوازم آرایشی ، آلیاژها ، کپسول های آتش نشانی و مهمات و… کاربرد دارد .
• ساب سالسیلات بیسموت که با نام تجاری Pepto-Bismol و Kaopectate به فروش می رسد ، یک داروی شناخته شده برای معده درد و اسهال می باشد، این دارو با کاهش جریان مایعات و الکترولیت ها به روده، التهابات را کاهش داده و ممکن است ارگانیسم هایی را که می توانند باعث اسهال شوند ، از بین ببرد.
• بسیاری از مواد آرایشی از جمله رژ لب ، سایه چشم و لاک ناخن حاوی بیسموت اکسی کلراید (BiOCl) ، پودری مرواریدی است که باعث درخشش محصولات می شود.
• از ترکیبات بیسموت به عنوان کاتالیزور در فرآیند تولید الیاف مصنوعی و لاستیک نیز استفاده می شود .
• بیسموت با فلزات دیگر مانند سرب ، قلع ، آهن و کادمیوم ترکیب می شود و آلیاژهایی با نقاط ذوب کم ایجاد می نماید که می تواند در آشکارسازهای آتش و خاموش کننده ها همچون مواد کپسول های آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد.
• از آلیاژهای بیسموت در ساخت ریخته گری نیز استفاده می شود.
• بیسمانول ، آلیاژی از بیسموت و منگنز ، یک آهنربای دائمی با فشار اجباری بالا این آلیاژ در موتورهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.
• از فلز بیسموت به عنوان جایگزین سرب در گلوله ها استفاده می شود.
• همچنین می توان از بیسموت در راکتورهای هسته ای و ساخت عناصر ترانسورانیوم با استفاده از فرآیندی به نام همجوشی سرد استفاده کرد.
• فلز بیسموت نسبتاً بی اثر و غیر سمی می باشد که جایگزین سرب سمی می تواند باشد
• بدین‌جهت در لوله کشی ، گلوله ، آلیاژهای فلزی ، لحیم کاری و… کاربرد دارد.
• بسیاری از آلیاژهای بیسموت نسبتاً نرم و قابل انعطاف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 2