جواهرات و زیورآلات, دانستنی ها

انگشتر اسرار آمیز ارگان

ringargan

شهر ارگان یکی از شهرهای ایران است و در استان اصفهان واقع شده است. این شهر دارای تاریخچه و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی است. در زیر، به برخی اطلاعات کلی در مورد شهر ارگان اشاره می‌شود:
موقعیت جغرافیایی: ارگان در جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است و از شمال به شهرستان لنجان، از شرق به شهرستان نجف‌آباد، از جنوب به شهرستان خوانسار و از غرب به استان لرستان محدود می‌شود.
تاریخچه: ارگان تاریخی دیرینه دارد و اطلاعات تاریخی نشان می‌دهد که این منطقه از دوران هخامنشیان تا دوران اسلامی مسکونی بوده است.
جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی: ارگان دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی است. از مهم‌ترین این جاذبه‌ها می‌توان به مسجد جامع ارگان، کاروانسرای ارگان، آرامگاه امامزاده سید ابراهیم، قلعه ارگان و معماری سنتی شهر اشاره کرد.
فرهنگ و مردم: مردم این شهر اغلب به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. زبان مردمان ارگان فارسی و لهجه‌ی اصفهانی است.
گردشگری: به عنوان یک شهر تاریخی، ارگان جذابیت‌های گردشگری زیادی دارد و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.
در اولین مطالعات شهر ارجان که نام اصلی محوطه تاریخی ارجان در شهرستان بهبهان، ارگان به معنی جایگاه و مكان بزرگان و خوبان است(مانند آریاگان، شادگان و سمنگان. اما «ار» نیز مخفف همان آریاست كه در طول زمان به ارجان تغییر نام یافته است
)، قدمت این شهررا به دوره ساسانیان نسبت داده اند ولی كشف یك آرامگاه متعلق به حداقل هزار سال پیش از میلاد، روی تخمین‌های قبلی درباره قدمت این محوطه خط بطلان كشید. ویژگی این آرامگاه استفاده از ملاط قیر و اندود گچ به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت رودخانه مارون بوده است .
كشف این آرامگاه كه براساس كتیبه موجود در محل، متعلق به كیدین هوتران، یكی از پادشاهان سلسله عیلامی است، در سال 1361 و به طور كاملا تصادفی توسط بلدوزرهای جهاد سازندگی صورت گرفت كه در حال حفر كانال در منطقه بودند.
این محوطه با بررسی و حفاری هایی که صورت گرفت نشان از قدمت بسیار زیاد بهبان می دهد. به طوری که قدمت این منطقه را حدود هزاره دوم پیش از میلد مسیح میتوان براورد کرد، از این منطقه آثار تاریخی بسیار ارزشمندی همچون حلقه قدرت ارجان بدست آمد .
حلقه قدرت اَرگان یک اثر باستانی رازآمیز متعلق به دوره ایلامی است که در این منطقه یعنی ارجان واقع در استان خوزستان شهرستان بهبهان کشف شده و در موزه ایران باستان نگه‌داری می‌شود. ارگان (ارجان) نام شهر باستانی و استانی متعلق به دوره ایلام میانی که در مرز خوزستان و فارس واقع‌شده است. بقایای شهر در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بهبهان در دو طرف رود مارون قرار گرفته.
حلقه قدرت ارگان در واقع از داخل آرامگاهی پیدا شد که حاوی تابوتی بزرگ از جنس مفرغ بود علاوه بر این حلقه اسرار آمیز ۹۸ دکمه زرین، خنجر، میله نقره‌ای، تُنگ و ساغر و سینی و ده ظرف استوانه‌ای شکل برنزی متعلق به ۸۰۰ سال پیش از میلاد ، پیدا شد.
علاوه بر اینکه کشف این آرمگاه قدمت این منطقه را تا هزار سال پیش از میاد به عقب برد استفاده از ملاط قیر و گچ را هم که برای جلوگیری از نم زدگی اجساد بود مورد توجه قرار داده .
حلقه اسرارآمیزِ زرین ارگان در دست چپِ متوفی قرار داشت و به حلقه قدرتِ ارجان معروف شد. این حلقه طلایی به نوعی آرم و نماد ملی معنوی پادشاهان سلسله عیلامی به شمار می‌رفته است. وزن این حلقه معادل 237 گرم است كه به شكل لوتوس نیلوفر آبی است كه در قسمت لبه پهن شده حلقه نقش درخت نخل و دو شیر بالدار در حال نزاع دیده می شود.

شکل ظاهری حلقه:

argan ring

حلقه ارگان شامل دسته استوانه‌ای هلالی شکلِ تو خالیست، که دو انتهای آن به دو صفحه بیضی شکل ختم می شود.
قسمت داخلی این صفحه‌ها به طور قرینه با نقش دو شیرِ بالدار که در دو طرف درختِ مقدس ایستاده اند،
تزیین شده است. دورتادور نقوش نقش گیس باف دیده می شود. در زیر پای شیرها سه ردیف نقش به صورت
طاق هلالی شکل کنده شده و بر روی دسته، شیارهایی ایجاد شده که انتهای آنها به یک گل دوازده پر در
قسمت بیرونیِ دو صفحه، ختم می‌شود. این حلقه دارای کتیبه‌ای به خط میخی ایلامی در قسمت دسته
است که ترجمه آن کیدین هوتران پسر کورولوش است.
باستان شناسان با کشف گورِ کیدین هوتران فرزند پادشاه عیلامی که درهزاره دوم پیش از میلاد مسیح سلطنت می کرده همراه با جام ارجان وحلقه قدرت ، قدمت تاریخی منطقه را به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح متصل ساختند.

نتیجه گیری :

میتوان از حکاکی های روی انگشتر و نحوه استفاده این انگشتر که در دست چپ کیدین هوتران بوده برداشت های مختلفی داشت . بطوری که می دانیم خیلی از مردم هنوز به نحوه در دست کردن انگشتر که آیا باید در دست چپ باشد یا در دست راست باشد مردد می باشند. در این تابوت به طوری که اشاره شد انگشتر در دست چپ کیدین هوتران بود و می توان استفاده از انگشتر را در دست چپ به منزله استفاده از قدرت این انگشتر اسرارآمیز دانست، و حتی روی این انگشتر به خط میخی نام و اصالت صاحب انگشتر نیز نوشته شده که می توان از این حکاکی نتیجه گرفت که هدف از این حکاکی این بوده که در صورت مفقد شدن انگشتر امید به بازگشت به صاحب انگشتر را داشته و یا اینکه با توجه به اسرار امیز بودن این انگشتر میتوان گفت که قدرت و اسرار این حلقه را به نام خود ثبت کرده تا هیچ شخص دیگری نتواند از ان استفاده نمیاند، در حال حاضر هم خیلی ها دعا ها و جواهرات خود را بنام حکاکی میکنن . در هر حال برداشت های مختلفی میتوان از این حکاکی ها و نحوه استفاده از این حلقه را داشت .
از تمام این مطالب که بگذریم قدمت چند هزار ساله این انگشتر و اسرار آمیز بودن این انگشتر غیر قابل انکار می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

32 − 27 =