دانستنی ها, مطالب خواندنی

از سختی سنگ ها چه می دانید؟

در حقیقت می توان گفت که یکی از ویژگی های مهم هر سنگ زینتی ، سختی آن سنگ است که سختی هر سنگ و میزان مقاومت آن می تواند به عنوان یکی از روش های شناسایی آن سنگ نیز باشد. تعیین سختی سنگ ها به وسیله شخصی به نام “فردریش موس” که یک معدن شناس اتریشی بود، بنا نهاده شد. بر طبق نظر موس، کانی ها دارای 10 درجه سختی می باشند که بر طبق این دسته درجه بندی ، تالک با سختی 1 به عنوان نرم ترین کانی و الماس با سختی 10 به عنوان سخت ترین کانی شناسایی شده است. جالب است بدانید که هرچه سختی سنگ بیشتر باشد، به معنای مقاوم تر بودن آن سنگ نیست. بلکه معنای آن این است که آن سنگ قادر است تا سنگ های دیگر را خراش دهد. در ضمن هرچه میزان سختی بیشتر باشد، تراش دادن آن سنگ نیز سخت تر خواهد بود. در جدول زیر می توانید این 10 درجه را مشاهده نمایید.

از سختی سنگ ها چه می دانید؟

جالب است بدانید که سنگ هایی همچون یاقوت ، زمرد ، الماس ، توپاز ، عقیق و کوارتز بر طبق این درجه بندی ، سنگ های جواهر سختی هستند که در برابر ضربه و فشار مقاوم تر می باشند و در صنعت جواهرسازی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. البته لازم به ذکر است که سختی سنگ ها در صنعت نیز بسیار پر کاربرد است. به عنوان مثال از یاقوت های مصنوعی که دارای سختی و مقاومت بالایی می باشند، در ساخت آجرهای نسوز کوره ها یا ساچمه بلبرینگ ها استفاده می شود.

عوامل موثر بر مقاومت سنگ های زینتی :

  • نور :

سنگ های زینتی اگر به صورت مداوم در زیر تابش نور آفتاب قرار بگیرند، بسیار آسیب خواهند دید. چرا که نور مستقیم خورشید یک عامل بسیار تاثیرگذار بر سختی سنگ هاست.

  • حرارت :

جالب است بدانید که حرارت نیز می تواند تا حدودی بر کیفیت سنگ های زینتی موثر باشد و باعث تغییر رنگ آنها شده و رنگ آن ها را مات کند.

  • مواد شیمیایی :

قرار گرفتن سنگ در معرض تعریق بدن و انواع عطرها و ادکلن ها و همچنین شستشوی سنگ ها با مواد اسیدی و شیمیایی می تواند بر روی کیفیت سنگ تاثیر داشته باشد و سبب تغییر رنگ آنها شود.

برای مشاهده انواع مدل های سنگ راف  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

64 − 59 =