مطالب خواندنی, مقالات

آشنایی با پلاتین و خواص آن

یکی از محبوب ترین، ماندگارترین و زیباترین فلزاتی که در ساخت انواع حلقه های نامزدی و عروسی مورد استفاده قرار می گیرد، پلاتین است. پلاتین جزو فلزاتی است که که تغییررنگ نداده، درخشندگی آن هرگز از بین نرفته و هرگز کدر یا لک نمی شود و چون رنگ آن به صورت طبیعی سفید است، نیازی به آبکاری نیز نخواهد داشت.

جالب است بدانید که درصد خلوص پلاتین از طلا بالاتر است و همین درصد خلوص بالا سبب شده است که پلاتین یه طور طبیعی خاصیت ضد حساسیت داشته باشد و برای افرادی که به طلا یا دیگر فلزات آلرژی دارند، انتخاب بسیار مناسبی است. هم چنین به علت مضرات استفاده از طلا برای سلامتی مردان، استفاده از جواهرات پلاتین به آنها توصیه می شود.

مقایسه بین پلاتین و طلای سفید:

پلاتین نسبت به طلای سفید، از درخشندگی بالاتری برخوردار است.

فلز پلاتین در مقایسه با طلای سفید، سنگین تر است.

هم چنین می توان گفت که پلاتین نسبت به طلای سفید، مقاومت بیشتری نسبت به کدرشدگی دارد.

در ضمن پلاتین حتی از طلا نیز کمیاب تر بوده و به همین دلیل فلزی ارزشمند به حساب می آید.

آشنایی با پلاتین و خواص آن

مقایسه بین پلاتین و نقره:

فلز نقره اگر در مجاورت گرما و حرارت قرار بگیرد، به تدریج تغییر رنگ داده و رنگ آن قرمز یا سیاه می شود. اما پلاتین نسبت به نقره، در برابر حرارت بسیار مقاوم تر است.

برای تشخیص اینکه که جواهر مورد نظر شما نقره است یا پلاتین، کافیست به اعداد نوشته شده روی آن دقت کنید. معمولا بر روی نقره اعدادی حک شده است که نشان دهنده این است که نقره استفاده شده خالص است یا استرلینگ (استرلینگ نقره ای است که با فلزات دیگر ترکیب می شود). به طور کلی کدهایی که بر روی پلاتین و نقره حک می شوند باهم تفاوت دارند و با توجه کردن به آنها می توان از جنس فلز مورد نظر آگاهی پیدا کرد.

نقره رنگ سفیدی دارد در صورتی که رنگ پلاتین سفید مایل به خاکستری است.

هم چنین می توان گفت که وزن پلاتین بسیار بیشتر از نقره است.

نحوه نگهداری و پاکسازی پلاتین:

برای تمیز کردن پلاتین، از آب گرم و صابون استفاده کنید و سپس آن را به کمک حوله یا پارچه ای نرم خشک نمایید تا از هرگونه آلودگی پاک شود. برای پاکسازی و شستشوی آن به هیچ عنوان از مواد شوینده و شیمیایی استفاده نکنید.

به طور کلی می توان گفت که فلز پلاتین ساختار مولکولی متراکمی دارد و به همین دلیل در مقایسه با سایر فلزات، نسبت به خط و خش مقاوم تر است. اما در هر صورت بهتر است هنگام انجام کارهای سخت و سنگین مثل باغبانی یا انجام کارهای ساختمانی از به همراه داشتن این جواهر خودداری کنید.

 

برای مشاهده انواع مدل‌های جواهرات  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =