مطالب خواندنی

چهار مقیاس اندازه گیری طلا

از آنجا که طلا فلزی بسیار باارزش و گرانبها می باشد، نیازمند واحدهای دقیق و حساس برای محاسبه وزن است. واحد اندازه گیری طلا می‌تواند سوت، قیراط، مثقال و انس باشد‌. در ادامه مطلب با این واحدهای اندازه گیری بیشتر آشنا خواهید شد.

  • قیراط:

قیراط یک واحد وزنی در صنف طلا و جواهر می باشد که کاربرد آن برای اندازه گیری وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است. در واقع یک قیراط معادل ۲۰۰ سوت است که در این صورت یک گرم نیز معادل ۵ قیراط می‌شود. یک قیراط از یک سوت بیشتر و از یک گرم کمتر است. به عنوان مثال جواهر فروشان وزن یک قطعه الماس ۴۰۰ سوتی را ۲ قیراط بیان می‌کنند.

  • انس:

یکی دیگر از واحد های اندازه گیری طلا،  انس می باشد که هر انس برابر با ۲۸٫۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم است.

  • سوت یا صوت:

کمترین واحد وزنی در صنف طلا و جواهر را “سوت” یا “صوت” می‌گویند. در واقع واحد سوت، همان میلی گرم است. بنابراین هر گرم طلا معادل ۱۰۰۰ سوت می باشد. سوت کوچک‌ترین واحد اندازه‌ گیری وزن برای طلا به شمار می رود. مهم‌ترین نکته در مورد سوت، نحوه خواندن آن از روی ترازوی طلافروشی هست. به طور مثال یک قطعه از جواهرات طلا بر روی صفحه ترازو عدد ۵.۴۵ را نشان می دهد. این عدد را به صورت 5 گرم و 450 صوت می خوانند.

  • مثقال:

مثقال نیز یکی از انواع واحد اندازه گیری طلا می باشد. مثقال یکای جرم بوده و شامل مثقال شرعی، مثقال صیرفی و مثقال معمولی است. در علم فقه اسلامی هر مثقال شرعی برابر ۳٫۴۵۶ گرم (۱۸‌‌نخود) و هر مثقال صیرفی چهارسوم مثقال شرعی۴٫۶۰۸ گرم (۲۴ نخود) است. البته برخی مثقال را معادل ۴٫۵ گرم یا ۵ گرم نیز در نظر می‌گیرند تا محاسبات را ساده کنند که البته این کار برای کالاهای کم‌ارزش انجام می‌شود. در برخی منابع نیز یک مثقال را معادل ۴٫۲۵گرم در نظر گرفته‌اند. از مثقال صیرفی در طلافروشی‌ها برای اندازه‌گیری جرم طلا استفاده می‌شود.

.

برای مشاهده انواع دستبند چرم  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 3 = 1