مطالب خواندنی

معادن طلای مهم ایران

کشورمان ایران در زمینه تولید طلا، دارای رتبه 57 در رده جهانی می باشد. بر طبق آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حدود 15 معدن طلا در ایران وجود دارد که از این تعداد، 12 معدن فعال و 3 معدن غیر فعال می باشند. به طور کلی تصور عمومی این گونه است که معدن کاران، تکه های بزرگ و نورانی طلا را از معادن استخراج می کنند. اما در واقع حقیقت چیز دیگری می باشد. جالب است بدانید که برای تولید 1 گرم طلا، به طور متوسط به حدود 350 کیلوگرم خاک معدنی نیاز است. این مساحت بسته به میزان غنی بودن خاک و روش معدنکاری به کار گرفته شده، می تواند تا حدودی کمتر و یا بیشتر نیز شود. ایران از نظر استفاده از طلا در رتبه ششم جهانی قرار گرفته است که بیشترین میزان استفاده از طلا در کشورمان در صنعت جواهرسازی می باشد. در ادامه مطلب، سه معدن طلای مهم در ایران را به شما معرفی خواهیم نمود.

  • معدن طلای زرشوران:

معدن طلای زرشوران در واقع به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران شناخته می شود که در 35 کیلومتری شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. زرشوران علاوه بر اینکه بزرگ ترین معدن طلای ایران می باشد، بزرگترین ذخیره طلای کشور را نیز داراست.

  • معدن طلای آق دره:

معدن طلای آق دره، دومین معدن طلای ایران می باشد که در 30 کیلومتری شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. معدن آق دره با وسعتی برابر با 40 کیلومتر، فعالیت خود را از سال 1375 آغاز نموده است و جزو مهم ترین معادن طلای ایران به حساب می آید. از آنجا که دو معدن “آق دره”  و “زرشوران” هر دو در نزدیکی شهرستان تکاب قرار گرفته اند، این شهر با عنوان قطب تولید طلا در کشور شهرت یافته است.

  • معدن طلای موته:

معدن طلای موته در نزدیکی روستای موته و روستای رباط ترک قرار گرفته و با شهر میمه فاصله ای برابر با 50 کیلومتر دارد. مساحت معدن موته چیزی برابر با 25 کیلومتر مربع بوده که در آن حدود 2 میلیون تن سنگ طلا موجود می باشد که در صورت استخراج علمی از این معدن، می توان سالانه چیزی در حدود 400 تا 500 کیلوگرم طلا را استخراج نمود. جالب است بدانید که این معدن از حدود 4000 سال پیش شناخته شده بود و حتی در دوران امیرکبیر نیز اقداماتی در جهت بهره برداری از آن به عمل آمده است.

.

برای مشاهده انواع جواهرات طلاروس  اینجا کلیک کنید.

www.instagram.com/goharrafshan

09306226344

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 9 = 1